Goed aangekomen!

Dag lieve mensen,

 Gisteren ben ik na een mooie zonnige reisdag veilig in St. Petersburg aangekomen. De reis verliep prima. Via Frankfurt naar Petersburg; steeds oostelijker, steeds kouder. Vanaf Frankfurt zat ik in het vliegtuig naast een heel vrolijke Russin, Larisa. Ze komt oorspronkelijk uit Volgograd, maar woont intussen in Amersfoort met haar Nederlandse man.  Ze vertelde honderduit over de meest uiteenlopende onderwerpen. Het ging van Catharina de Grote, naar de Wolgaduitsers (waar ze van afstamde) via haar ideeën over mannen naar Dostojevski en Gogol. Ik was me daarmee meteen weer bewust van de grote culturele bagage van de gemiddelde Rus.  Ondertussen werd ze steeds enthousiaster door de wijntjes die ze dronk (tegen de vliegangst naar eigen zeggen). Je kunt je voorstellen dat ik niet alles begreep wat ze me vertelde, maar had daarmee mijn eerste oefening met het Russisch al weer gehad!

Aangekomen bij het vliegveld kneep de kou mijn keel dicht. Het bleek op dat moment -20 graden! Ik heb  me voorgenomen niet al te veel te gaan klagen over kou, want het hoort er nu eenmaal bij. Toch kan ik wel zeggen dat dat thermo-ondergoed echt GEEN overbodige luxe zal zijn! Een woonplek heb ik voor de eerste maand gevonden bij Tanja. Een heel vriendelijke vrouw, bij wie ik tijdens een zomercursus Russisch hier al eens eerder gelogeerd heb. De voordelen zijn dat ik op een wat vertrouwde plek terugkom en het heel goed is voor mijn Russisch aangezien dat de enige taal is die Tanja spreekt. Nadeel is wel dat ik minder privacy heb en ze niet heel centraal woont. Ik zal uiteindelijk daarom op zoek gaan naar een andere plek om te wonen.  Voor nu was het in elk geval heel goed. Ze was blij me te zien en had heerlijke pastei gemaakt. Dat voelde wel heel welkom!

Mijn kamertje is prima en ook lekker schoon. Ik heb vanuit twee hoeken een foto gemaakt. Zoals jullie zien hoef ik me niet te vervelen; ik zou bijvoorbeeld piano kunnen gaan spelen of een boek lezen. De collectie varieert van doktersromannetjes, Stieg Larsson naar Tsjechov. Wel allemaal in het Russisch uiteraard.

Voor ons doen houden Russen veel van prullaria in hun huis en na enige twijfel denk ik dat ik toch de vrijheid ga nemen daar iets van weg te stoppen op deze kamer. In ieder geval de foto van haar zoon die me nu vanaf de verwarmingsbuis bij het bureau aankijkt bij alles wat ik doe (zie foto). Het is niet eens een knappe jongen! Nu maar hopen dat Tanja me dit niet kwalijk zal nemen.

Verder heb ik nog een foto gemaakt van het uitzicht vanuit mijn kamer op de 10e verdieping, de gezellige keuken en Tanja die vanochtend dik ingepakt naar haar werk ging. Het is een gezellig appartement, maar niet erg groot. Russen zijn over het algemeen klein behuisd en het leven speelt zich veel in de keuken af.

 

De architectuur van het gebouw behoort tot de Chroesjtsjovperiode en is gebouwd in het begin van de jaren zestig. Daarmee heeft het nog iets meer stijl dan de gebouwen uit de saaiere Brezjnevperiode van daarna. Ik vind het wel een bijzondere constructie met de ‘benen’ waarop het gebouw steunt (zie foto’s). Er staan vier van deze gebouwen op een rij, tot de rand van het Vasiljevski-eiland. Dit is het grootste eiland van Petersburg dat met het centrum op het vasteland verbonden is door bruggen over de rivier de Neva. Ik woon dus eigenlijk vlak bij de Baltische zee, al merk je daar verder niet veel van (behalve een koude wind!).

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag had ik ook al mijn eerste ontmoeting met de collega’s van de vakgroep Nederlands aan de Staatsuniversiteit. Allemaal alleraardigste mensen, waarover ik later een keer meer zal vertellen. Op het moment zit ik op het Nederlands Instituut (NIP) waar ik vanavond mijn eerste les ga geven, ik ben benieuwd! Meteen deze eerste dag in Petersburg al veel te doen dus, maar de kop is er daarmee ook af. Morgen is het weekend, dan kan ik wat bijkomen!

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Goed aangekomen!

  1. Yta zegt:

    Hee Berdien!

    Fijn te lezen dat je goed bent aangekomen! Ik hoorde de afgelopen dagen hoe koud het in Rusland is….pfff. Van mij mag je best klagen (maar je schiet er inderdaad niks mee op). Gelukkig was je enigzins gewend door de koude temperaturen in NL. Het sneeuwt hier vandaag, wel 5 cm gevallen! Nu is het gestopt en breekt het zonnetje door. Morgen maar eens kijken waar ik een tochtje kan gaan schaatsen! Heerlijk!
    Leuk dat je zoveel foto’s hebt bijgevoegd, dan hebben we een idee waar jouw leven zich de komende tijd afspeelt! Ik zou dat fototje van haar zoon ook meteen weghalen hoor, haha!
    Ik hoop dat je eerste les goed zal gaan en dat je het leuk vindt!

    Tot internettens ;-)!
    Liefs Yta

  2. Jeroen zegt:

    Hey Berdien,

    Leuk om van je te lezen! Lijkt me inderdaad behoorlijk koud! Hier in NL zal het ook koud worden dit weekend tot – 15. Brrr…

    Geniet van alle nieuwe ervaringen en een goed weekend gewenst!

    Gr. Jeroen

  3. Hee Berdien!

    Wat fijn dat je zo’n goede ontvangst hebt gehad! En wat geinig om te lezen dat je in het vliegtuig al meteen zo’n typisch mannengesprek hebt met een Russin – ik heb ook menig gesprek daarover gevoerd…. Jouw verhaal over het appartement, compleet met intieme gezinsfoto’s, is ook echt heel herkenbaar: ik was meteen terug in het appartement van mijn gastgezin tijdens mijn studie. Ik wens je vanavond veel succes met je eerste les (ik had je nog willen sms’en gisteren maar dat is er volledig bij ingeschoten met nieuwe opdrachten en cursussen Russisch die ik zelf ga geven etc.) en hoop dat je een geweldige tijd gaat meemaken daar. Als je aankomst een voorbode is voor de rest van je periode in Piter, dan zal dat geen enkel probleem zijn denk ik!

    Liefs vanuit een volledig ondergesneeuwd Groningen (-5 is hier al koud zat),

    Lilian

  4. Tienke zegt:

    Hoi Berdien,

    Leuke blog! Goed te lezen dat je goed bent aangekomen! Hoop dat je een fijne tijd hebt in Rusland met veel mooie ervaringen. -20 graden lijkt me inderdaad vrij koud. In Flevoland was het vannacht trouwens nog een kleine 2 graden kouder, (-22,9 in Almere).

    Ik wens je heel veel plezier toe!

    groeten Tienke

  5. Tienke zegt:

    Mm, bedoel natuurlijk 3 graden. Hoe koud wordt het ’s nachts in Sint Petersburg?

  6. Sanne zegt:

    Hey Berdien,
    Goed om te horen dat je veilig en wel bent aangekomen!
    Hier in Nederland zijn inmiddels de temperaturen ook tot ver onder nu gedaald, de -20 heeft ook hier op de thermometer gestaan (afgelopen nacht, dat dan weer wel….)
    Heel veel plezier daar en is je eerste les ook voorspoedig verlopen?

  7. lynette zegt:

    Hoi Berdien,
    mooie blog heb je en leuk om te lezen over je tijd daar. Groetjes van Gerard & Lynette

  8. Veerle zegt:

    Ha Berdien, leuk om je eerste drie blogstukjes te lezen. Maakt benieuwd naar meer. Goeie eerste Russische werkweek gewenst!

Geef een reactie

