Wat een stad!

Hallo allemaal,

Ik heb een heerlijk relaxed weekend.  Ik kan even rustig alle informatie die ik vrijdag gekregen heb  op een rijtje zetten en de stad bekijken. Ik was intussen al weer vergeten hoe mooi deze stad eigenlijk is! Aan het begin van de 18e eeuw is St. Petersburg gebouwd door tsaar Peter I (de Grote) die een venster op het westen wilde,  met een haven om de contacten uit te breiden.  De tsaren en vooral tsarina’s na hem hebben de stad verder uitgebreid met prachtige gebouwen in klassieke (Catharina de Grote) of barokke stijl (favoriet van Peters dochter; Elisabeth).

Het is wel koud, maar met de zon erbij en in de sneeuw is de stad wel heel erg de moeite waard om beter te bekijken.  Ik heb een paar foto’s gemaakt.  Aan de Nevskiprospekt een foto van de Anitsjkovbrug (genoemd naar een luitenant die de eerste brug bouwde) met de mooie beelden van naakte mannen. Aan de oever van de Neva het prachtige winterpaleis dat in de huidige vorm is laten bouwen door Catharina II (de Grote) die er ook haar kunstverzameling uit liet stallen (de welbekende Hermitage) en de Petrus en Paulusvesting waar het allemaal begon met de bouwwoede van Peter I in dit moerassige stuk van Rusland.

 De vesting werd gebouwd op een soort zandbank in de Neva en diende eerst als een soort haven met als meest in het oog springende onderdeel  de klokkentoren met de vergulde spits waarin een Hollandse klok (jullie weten vast wel dat Peter dol was op ons landje met haar succesvolle scheepvaart en ontwikkelde wetenschap) om het kwartier slaat. Verder vindt je er naar goed Russisch gebruik een kathedraal.  Behalve het mooie interieur zijn hier de graftombes te bekijken van vele Romanovtsaren. Tenslotte is er een politieke gevangenis, wat de belangrijkste functie van de vesting zou worden. Beroemde Russen die hier bange dagen hebben doorgebracht zijn onder andere de schrijvers Radisjtsjev, Maxim Gorki en niemand minder dan Fjodor Dostojevski. Tot zover maar weer met mijn historische lezing, maar kon het toch niet echt laten!

De komende week begint dan het echte werk voor mij. De lessen voorbereiden voor de universiteit en het NIP en het proces van de bureaucratie verder doorlopen. Dat laatste betreft de registratie hier van mij als gastdocent en het verlengen van mijn visum. Dat is een hoop gedoe met veel formulieren en stempels die bemachtigd moeten worden. Daarover later misschien nog eens meer.

De eerste les bij het NIP afgelopen vrijdag is trouwens goed verlopen. De vijf cursisten van de groep van 6 a 7 die aanwezig waren, zijn allervriendelijkst en beleefd. Het niveau is al best goed en ik kan daarom wel veel aan ze kwijt.  Ook de medewerkers van het NIP zijn overigens erg vriendelijk en hulpvaardig. Het Nederlands instituut heeft een staf van vijf vaste personen en daarnaast nog vaak een stagiaire en een gastdocent, dat ben ik dus. Een mooi instituut ook met alle voorzieningen die ik me maar kan wensen; wel een contrast met de universiteit waar ik eerder die middag was.

Veel groeten uit een koud, maar zonnig St. Petersburg!

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Wat een stad!

  1. Ulla zegt:

    Hoi Berdien, goed om te horen dat je goed bent aangekomen en een leuke ontvangst in St. Petersburg hebt gehad. Nu kan het dus beginnen! St. Petersburg in de kou lijkt me erg leuk, sneeuw en ijs passen zeker goed bij de stad. Ook fijn dat je al kon kennis maken met je collega’s. In Nederland staat alles op z’n kop, omdat er een beetje sneeuw ligt, geen trein die gewoon kan rijden. Ik ben afgelopen weekeind weer in Groningen geweest en heb alles voor het promotiefeestje afgesproken. Het gaat nu in het café Peter Pan plaatsvinden. Ik ben blij dat ik z’n mooie locatie heb gevonden. Alleen jammer dat jij er niet bij kunt zijn! Groetjes (ook aan Tanja), Ulla, PS: Op welke verdieping woon je nu, ik ben benieuwd!

  2. Rachel zegt:

    Hoi,
    mooi dat alles goed gaat! Hier is het ook erg koud, wat dat betreft mis je niks… behalve straks misschien de elfstedentocht… 😉

    Groetjes, Rachel

  3. Hey Berdien! Coole verhalen, vooral die Chroesjtsjov flat ziet er gaaf uit van de buitenkant, net Blade Runner. Veel plezier en succes daaro, in Grun beginnen de colleges volgende week weer. Dus nu nog even genieten van de schaatspret! Groetjes, Maarten

  4. Henri Abbring zegt:

    Hoi Berdien, Wat gaaf. En koud. Het ziet er allemaal erg mooi uit en deze historische stad. Geniet er van en dat je maar veel mooie ervaringen op mag doen! Ik ben benieuwd naar al je verhalen. Groeten, Henri

  5. Marlies zegt:

    Oh Berdien, wat klinkt dat goed, je eerste dagen! En wat een mooie plaatjes: kou-ou-oud inderdaad, maar prachtige luchten en mooie gezichten. Ik word wel nieuwsgierig naar de stad! Ga nu eerst verder lezen… 🙂

Geef een reactie

