De universiteit

Bij de koffietafel vlnr: Elena (Deens), ik, Katja (Nederlands) en Ulrike (native van Zweeds)

Hallo lieve mensen,

Ik heb nu een aantal lessen gehad op de universiteit en vind het wel leuk daar even iets over te vertellen. Eerst  even iets over de universiteit. Deze is bijna zo oud als de stad zelf, want al gesticht in 1724 door niemand minder dan Peter de Grote en is daarmee het oudste academische instituut van het land. De SPbGU (officiële naam: St. Peterburgse staatsuniversiteit) en bekend van wetenschappers als Pavlov (van de hond) en Mendeleev (van de kaart met de gekleurde blokjes in het scheikundelokaal), artiesten als Stravinsky (violist), Diaghilev (ballet) en Toergenev (schrijver), maar ook van politici als Lenin en zelfs Poetin.

De filologische faculteit met op de voorgrond een poster van de aanstaande mannendag op 23 februari, of eigenlijk dag van het leger. Dat is hier vrijwel synoniem, aangezien elke man daar in Rusland wel ooit mee te maken heeft (of gehad). Een feestdag dus!

De afdeling  voor Neerlandistiek in Petersburg wordt gezien als de beste van Rusland, naar hun zeggen doordat ze elk semester een native-speaker hebben. Als ik daaraan denk voel ik alleen maar een grote druk, dus probeer er maar niet teveel bij stil te staan. Toch is het daardoor eigenlijk wel heel bijzonder en een prachtige kans die ik heb om bij zo’n instituut te mogen werken.

De vakgroep Neerlandistiek is ondergebracht bij Scandinavische talen en waarmee we de kafedra delen. Kafedra is Russisch voor leerstoel en in de praktijk is dit een klein kantoortje waar de docenten van deze vier talen kunnen overleggen, hun boeken bewaren en koffie kunnen drinken. Ik heb een paar foto’s gemaakt waarop je kunt zien dat het er niet echt groot is en ook de voorzieningen (apparatuur en dergelijke) zijn heel beperkt. Omdat ook veel studenten in en uit lopen is het vaak druk, maar ook heel gezellig! Behalve Nederlands, hebben ook Deens, Zweeds en Noors permanent een native-speaker.

Mijn collega Katja (groene trui) met de 2e jaars (Masja, Katja en Nastja) die hier een luisteroefening doen, omdat de verwarming in het lokaal was uitgevallen.

De reden dat Nederlands bij de Scandinavische talen is ondergebracht is vooral een praktische keuze geweest, omdat al deze talen kleine aantallen studenten hebben. Logischer zou zijn als Nederlands bij Duits was ondergebracht, maar dan zouden we helemaal overruled worden door de Germanisten en daar voelen we ons natuurlijk niet zo prettig bij.

Het zijn allemaal erg leuke en vriendelijke mensen van de verschillende talen. Veel vrouwen, maar de hoogleraar (Deens) is dan weer een man.  Dat is iets wat ik wel vaker in Rusland heb gezien. Het is heel normaal dat vrouwen volledig deelnemen aan het arbeidsproces (parttime werken is niet zo gebruikelijk als in Nederland), maar de leiding ligt vaak bij mannen. Toch is deze Boris Sergeevitsj een heel vriendelijke man die als een soort nestor (hij is al behoorlijk op leeftijd) tussen al deze vrouwen verkeerd. Wel gezellig door al die vrouwen vind ik de immer aanwezige koekjes en chocola bij de koffie en ook de verjaardagspot (door de vakgroepleider van Noors georganiseerd) is dan wel weer heel leuk!

Mijn collega’s van Nederlands vind ik echt heel vriendelijk en hulpvaardig. De vakgroepleider is Irina, een dame van middelbare leeftijd die eng veel weet van de Nederlandse literatuur, heel actief is in het organiseren van van alles en wier Nederlands je bijna niet van een native kunt onderscheiden. Daarnaast zijn er nog de twee ‘djevoesjki ‘ Katja en Sasja. Dit zijn twee vrouwen van mijn leeftijd die dus de meisjes worden genoemd. Dat is dan wel weer heel lief, wat ze overigens ook zijn.  

Mijn studenten zijn even lief en eveneens allemaal vrouw. In totaal geef ik les aan vijf 2e jaars en vijf 3e jaars. Ze zijn erg gemotiveerd en super geïnteresseerd in alles wat met Nederland te maken heeft. Het is daarom ook echt een genot om les aan ze te geven. Ik zie het zelfs als buiten spelen, zoveel plezier heb ik er in!

De leuke meiden van het derde jaar: Palina, Dasja, Katja en Sasja

Het plan wat ik moet doen ligt niet echt vast (dat is dan wel weer typisch voor zo’n instituut), behalve dat ik vooral de taalvaardigheden als lezen, spreken, luisteren en schrijven met ze dien te oefenen. Ik ben dus heel vrij in wat ik doe, maar heb ook minder materiaal. Voor de 3e jaars heb ik wel een boek met opdrachten rondom thema’s, maar verder moet ik dus veel zelf bedenken. Dat is veel werk, maar ook wel prettig omdat ik dan kan doen wat ik zelf ook leuk vind en ook wel denk goed in te zijn, zoals vooral veel vertellen van van alles over de Nederlandse maatschappij (en stiekem toch ook wel wat geschiedenis). Zo hebben het al gehad over Nederlandse muziek van André Hazes en de Golden Earring tot Eddy Zoëy en Pinkpop, de Elfstedentocht en korfbal zijn behandeld (wisten jullie dat er trouwens ook een stad is in Rusland waar ze korfballen? Dat is in Orjol in centraal-Rusland waar het ook zo heet: korfbol. Hoe dat nu weer kan!?) en kwam de multiculturele samenleving aan de orde en hoe de ideeën daarover veranderd zijn in de afgelopen jaren. Dat het niveau echt goed is, hoef ik nu niet meer uit te leggen geloof ik!

De komende week staat voor de 3e jaars het thema criminaliteit op het programma. Ik denk dat ik behalve over ons rechtssysteem ook maar iets ga vertellen over Willem Holleeder en het fenomeen Peter R. de Vries. Als jullie nog andere leuke ideeën hebben?

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op De universiteit

  1. Yta zegt:

    Heeej!

    Leuk hoor wat je ze allemaal leert! Zo ben je met geschiedenis bezig en ook een beetje met LO (elfstedentoch, korfbal) ;-)! Weer super leuk berichtje!

    Is het nieuws over het ongeluk van onze prins Friso al doorgekomen bij jou? Heeft niks met criminaliteit te maken, maar wel echt Hollands nieuws!

    Liefs

  2. Mirte zegt:

    Je kunt het ook hebben over TBS en of dat een effectieve manier van straffen is of niet…

  3. Yvonne zegt:

    Ha die Berdien,

    Wat leer jij veel! Wat goed dat je bent gegaan zeg. Ik kom er eindelijk toe om je een berichtje te sturen en om wat van je te lezen. Sehr interessant! Idd het nieuws over Prins Johan Friso is wel een hotitem om te behandelen. Verder woon ik zelf niet zo ver van Thialf. Schaatsen misschien en volgende week heeft het zuiden carnavals vakantie.

    Groetjes,

    Yvonne

  4. dick zegt:

    Er zijn onlangs voor het eerst flinke veroordelingen geweest voor zg witteboordencriminaliteit.
    In de bouwfraude zaak. Kun je nog grote stukken over vinden in de digitale NRC.

    Ben blij dat de kou hier voorbij is, (ben stadsjongen heb zelfs geen schaatsen) maar zou Petersburg best wel in de zomer willen zien. Leuk over je belevenissen te lezen.

    grt Dick

  5. Marlies zegt:

    Pavlov, Mannendag, Eddy Zoey, korfbal… je maakt wat mee! Wat is het leuk om te lezen. En je collega’s en studenten maken inderdaad een heel gemotiveerde indruk. Volgens mij vermaak je je wel! In criminaliteit zit ik niet zo goed; mag iets politieks met het vertrek van Job Cohen ook..? Fijne Mannendag morgen 🙂 !!

Geef een reactie

