Schaatsen en Maslenitsa

Hallo allemaal, 

Ik ben net terug van een erg leuke zondagmiddag op de schaats en de afsluiting van het Maslenitsa-feest.  Zo leuk dat ik er graag nog even iets over wil schrijven en wat plaatjes wil laten zien.

Maslenitsa is vergelijkbaar met ons Carnaval. Het heeft dezelfde heidense oorsprong; het begin van de lente. Later is dat (net als veel andere feesten) ingekapseld door de kerk die er een christelijke draai aan gaf als het begin van de vastentijd tot Pasen. Ik denk trouwens dat het nog wel heel lang duurt voor het hier lente is. Misschien zijn de Russen stiekem toch wel optimisten, al geven ze daarvan in het dagelijks leven toch wel een heel andere indruk!

Jana, Aljona en ik op de ijsbaan

Veel stond deze week al in het teken van Maslenitsa, veel concerten en vooral het blini eten. Blini zijn de bekende Russische pannenkoekjes die symbool staan voor de zon (ook rond). Ze zijn echt heerlijk; zowel zoet (met smetana, zure room, en vruchten) als hartig (met kaviaar (!) , paddenstoelen of kaas).

Drie erg leuke meiden van mijn Nip-cursus vroegen me of ik mee ging schaatsen vandaag op het Jelagin-eiland, waar ook het grootste Maslenitsa-feest van Petersburg werd gehouden. Dit eiland is één van de kleine eilanden noordelijk van het centrum dat voor een groot deel een recreatiepark is.

Aljona, Lena en ik

Samen met Aljona, Lena en Jana dus in de rij voor het park. Russen en rijen, daar kun je trouwens wel een boek over schrijven. Ik had het wel eens eerder gezien en vind het nog steeds een bijzonder slechte gewoonte. Als ze met meer mensen zijn, verdelen Russen zich namelijk over de verschillende rijen en verzamelen zich vervolgens bij diegene die het eerste aan de beurt is. Ik heb eigenlijk een enorme hekel aan zulk gedrag, maar doe nu mee alsof ik niet anders gewend ben!?  Dit gedrag is overigens volkomen geaccepteerd in dit land. Evenals dat het heel normaal is om uit een rij te stappen en tegen de persoon achter je te zeggen dat je even weg bent, om later weer gewoon in te schuiven. Dat gaat bij ons toch anders, dan zou de plek in de rij vergeven zijn. Kennelijk accepteren wij het alleen als we solidair samen de hele tijd in de rij staan en vinden het niet geoorloofd als iemand tussendoor een boodschap doet of even gaat kijken hoe duur de kaartjes zijn. Erg interessant, maar de Russen hebben dan ookwel weer een andere geschiedenis met het in de rij staan.

De Maslenitsa-pop, gemaakt van stro die in brand wordt gestoken

Het schaatsen was overigens echt heel leuk! Ik moet bekennen dat ik niet eens meer weet wanneer de laatste keer was dat ik geschaatst heb! Misschien wel tien jaar geleden. In Nederland hebben we niet vaak natuurijs en daarbij associeerde ik het vaak ook met koude voeten. Ik voelde daarom toch wel wat druk, vooral omdat Russen een beeld hebben dat Nederlanders allemaal met schaatsen aan worden geboren. Sven en Ireen hebben dat vorig weekend natuurlijk weer bevestigd. Toch kon ik het nog heel goed! Kennelijk verleer je iets niet, wat je als kind hebt geleerd.  Ik kon zelfs nog achteruit schaatsen en pootje over! Was toch wel trots op mezelf en ben dus niet afgegaan voor de Russen.

De volksdansgroep uit Vologda

Na het schaatsen was er in het park het begin van het Maslenitsa-feest. Dat begint met het verbranden van een pop, om de boze geesten te verjagen. Deze wordt eerst overgoten met benzine en dan aangestoken. Het is vervolgens  de bedoeling dat je hard hoera gaat roepen, zodat de geesten nog sneller weggaan.

Daarna zijn we naar een optreden gaan kijken van volksdansgroepen uit verschillende delen van Rusland. De groep uit Vologda (zie foto) heeft gewonnen. Daarna konden we dansen op volksmuziek en onder de bezielende leiding van een zangeres samen dansen een kring te vormen, eveneens als symbool van de zon.

Samen dansen in een kring

Vervolgens nog het vormen van een haag, waaronder je om de beurt kon lopen om telkens een andere persoon bij de hand te nemen en die een rondje mee te nemen. Heerlijk, zo samen feesten met wildvreemde mensen! Het deed me denken aan de Keltische dansfeesten waar ik er een paar van heb meegemaakt in Ierland. Ook wel heel bijzonder met die Russen. Dit maakte het norse gedrag van de beambten en de onvriendelijkheid van mensen in de metro of winkels weer helemaal goed! Als er een feestje te vieren is, zijn de Russen echt heel leuk!

Actiefoto van de haag met Aljona en Lena

Nu zit ik thuis na te genieten,  nog met een gloeiend gezicht van de kou van het lange buiten zijn. Ik geloof dat dat dansen ook wel geïntroduceerd is omdat het feest traditioneel buiten gevierd wordt en het hier dan nog erg koud is. In elk geval een bewijs dat Rusland in de winter niet alleen bontmutsen en koude handen betekent! Ik heb echt genoten!

Dansende Russen!

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Schaatsen en Maslenitsa

  1. Ha Berdien,

    Weer een leuk verhaal van je! Leuk, zo’n maslenitsafeest, die heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Nu ik zo je blogjes lees – vooral de vorige, door je omschrijving weet ik zo ongeveer wel waar je zit – gaat het ontzettend kriebelen om toch voor een weekje naar Rusland te gaan, ergens in mei misschien. Door je verhalen mis ik Piter behoorlijk!

    Groetjes en veel plezier met je avonturen daar,

    Lilian

  2. Yta zegt:

    Je schrijft het zo leuk en enthousiast dat ik er zelf heel graag bij had willen zijn, ondanks de kou!!
    Schaatsen in Rusland….wow!

  3. Sabrina zegt:

    Hört sich nach einem gelungenem Wochenende an! Das mit dem Schlangestehen habe ich nicht so ganz verstanden. Kannst Du mir das vielleicht noch mal auf Deutsch erklären?

    Liebe Grüße

    Sabrina

  4. Marlies zegt:

    Super!!

Geef een reactie

