Verkiezingen

Wij hebben een ander Rusland nodig!

Politie.
Rusland zonder Poetin; de groep van Kasparov (de man met pet) en Navalny, rechts van hem
 De poster links toont een foto van een oude Poetin met als laatste jaartal 2024. De poster rechts zegt: niet achtereenvolgens (ironisch gesteld dus)

Hoi allen, 

Zoals de meesten van jullie wel weten zijn hier aanstaande zondag de presidentsverkiezingen. In het straatbeeld en in de media leeft dit erg, maar de gelatenheid waarmee de Russen deze constante stroom van informatie ondergaan spreekt eigenlijk al voor zich. De mensen die ik gevraagd heb, een aantal cursisten, collega’s en mensen als Tanja, denken stuk voor stuk dat er niks veranderd. Toch is het niet zo dat ze daarom ook thuisblijven, ze gaan wel trouw allemaal naar de stembus zondag.

nog meer politie

Een van de verkiezingsposters, deze staat voor de universiteit en is van Poetin: Een groots land, een sterke leider!

In mijn nieuwe woonplek heb ik ook Russiche TV en de invloed van Poetin op de media is daar heel duidelijk te zien. Hij verkondigt zijn boodschap in talkshows, sportstadions en in stoere poses tussen arbeiders/sters. In Rusland is de toegang tot vrije media, die minder gecontroleerd wordt door de overheid, beperkt en de meeste Russen krijgen dus weinig te zien of horen van andere kandidaten. Dit geeft Poetin een groot voordeel, al zijn de meeste mensen intussen wel overtuigd van de minder goede kanten van zijn politiek. Hiervan getuigen de demonstraties die sinds december (toen de fraude bij de parlementsverkiezingen duidelijk werd) met regelmaat plaatsvinden in de grote steden.

 
Er zijn overigens wel andere kandidaten die het tegen Poetin durven opnemen. De bekendste zijn Sergej Mironov (gematigd  figuur van de sociaal-democratische partij Rechtvaardig Rusland, maar te weinig uitgesproken om echt kans te maken), Michail Prochorov (een onafhankelijke kandidaat die bekend is als oligarch, wat meteen zijn grootste probleem is omdat hij daardoor minder vertrouwen geniet),  Vladimir Zjirinovskij (ultranationalist die daardoor toch minder serieus wordt genomen. Zijn verkiezingsleuze laat overigens niets aan duidelijkheid te wensen over: Stem Zjirinovskij of alles wordt slechter!) en Gennadi Zjoeganov (communist die belangrijke instituties als banken en energie wil nationaliseren, maar daardoor vooral onder jongeren geen aansluiting vindt).

De enge nationalisten tegen Poetin

Verder zijn er nog een aantal kandidaten aan wie om duidelijke of onduidelijke redenen deelname geweigerd is. Zoals de kandidaat van Jabloko, Gregori Javlinsky, die werd beschuldigd van het kopiëren van het benodigde aantal handtekeningen voor deelname. Door hemzelf stellig ontkend.

De andere nationalistische groep

Verder zijn er nog andere interessante opposanten die niet meedoen, al zouden ze volgens verschillende media best een kans krijgen. De bekende oligarch Michail Chodorkovski is er één van, maar die zit nog tot 2016 in de gevangenis en eveneens Alexej Navalny, die vooral bekend geworden is door zijn protesten tegen het Poetin-regime via de sociale media de laatste maanden.

Heel gewone deelnemers

 

Overigens ook wel tekenend voor de houding van Russen tegenover de verkiezingen is de aankondiging van de volgende demonstratie op 5 maart, de dag na de verkiezingen. Dat geeft wel aan dat er door de organisatie vanuit gegaan wordt dat er niks verbeterd.Toch blijft het afwachten wat er zondag gebeurt.

Oma's

Zaterdag was er in Petersburg een demonstratie voor vrije verkiezingen waar ik toch wel nieuwsgierig naar was.  De sfeer was goed, ook oude dames liepen mee, dat ik het veilig genoeg achtte om een stuk mee te gaan lopen. Ik heb er wat foto’s van gemaakt. De grote politiemacht schrikt misschien wat af, maar zoals gezegd was de sfeer heel positief. Dat heb ik in Berlijn wel veel agressiever meegemaakt.

Mooie borden: Vova (afkorting van Vladimir), je bent precies een doerak!

De demonstratie was opgedeeld in vier kolonnes, die gescheiden werden door rijen politiemannen. Per kolonne deden verschillende groeperingen mee (die wellicht niet teveel bij elkaar in de buurt moeten komen). De grootste waren een liberale groep, twee nationalistische groepen (waaronder een heel enge groep met neo-nazistische motieven, met de zwart-wit-gele vlaggen die volgens mij zo’n demonstratie gewoon aangrijpen om aandacht te krijgen) en de groep van  Het Andere Rusland. Dit is een verzameling van uiteenlopende oppositiegroepen tegen Poetin en waarvan Aleksej Navalny en Gari Kasparov bekende leiders zijn. Ik had wel gelezen dat Kasparov zou komen, maar kon hem in de menigte niet echt ontdekken. Toch blijkt hij wel op één van de vele foto’s te staan die ik heb gemaakt, toevallig!  Verder heb ik nog allerlei burgergroepen gezien als een milieugroep (misschien wordt Poetins beleid op dat gebied ook niet gewaardeerd?)  en zelfs Occupy. De opkomst was goed volgens de organisatoren, rond de 25 000 deelnemers. Allemaal van wel heel diverse oosprong dus, van uiterst rechts tot links en ook heel gewone burgers van alle leeftijden. Wel verenigd in een doel; af van Poetin. Dat geeft natuurlijk wel een boodschap af!

In de buurt van de camera's staat Kasparov de pers te woord

Nog even een heel ander feit van vandaag. Toen ik vandaag richting het NIP wilde, rook ik een heel sterke brandlucht in mijn straat. Ik kon het toch niet laten om even te gaan kijken waar het vandaan kwam. Terwijl ik steeds dichter bij de Nevski prospekt kwam, werden mijn vermoedens helaas bevestigd. Het mooie Anitsjkovpaleis stond in brand. Wel erg van zo’n historisch gebouw!  Het paleis was ooit één van de vele paleizen van de Romanovs, en staat bekend als plek waar de adel in haar glorietijd wilde feestjes hield. Bijvoorbeeld graaf Potjomkin,  één van de minnaars van Catharina de Grote, had er wel een reputatie.  Het maakt nu onderdeel uit van het Russische museum en is vorig jaar nog gerestaureerd. Ik hoop dat de schade enigszins beperkt kan blijven. Foto’s heb ik niet gemaakt, maar wie meer nieuws wil zie de link van deze nieuwssite: http://www.ridus.ru/news/23662/

Het bord links: Waardeer de wiskunde. Het bord rechts: Poetin moet naar de vuilnisbelt van de geschiedenis.

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Verkiezingen

  1. Yvonne zegt:

    Ha die Berdien,

    Het is indrukwekkend wat je schrijft. Vooral over die demonstratie. Pas je wel goed op jezelf?

    Groet,

    Yvonne en Esmee

  2. Jan Broekman zegt:

    Hallo Berdien, wat een verhalen zeg, erg indrukwekkend. Je kunt er wel een boek over schrijven. Berdien, we wensen je veel succes en veel plezier, blijf jezelf en “Be cautious”! Groet Jan & Hillie.

  3. Marlies zegt:

    Meedoen in een demonstratie, toe maar. En dan ook nog brand… stay safe he?

Geef een reactie

