Vrouwendag

 Afgelopen donderdag was het vrouwendag. Een belangrijke feestdag waar in Rusland veel aandacht aan wordt besteed. Het begint eigenlijk al de woensdag ervoor. Op de universiteit had onze leider van de kafedra, Boris Sergejevitsj, bloemen, chocola en taart geregeld. Met al die vrouwen op zijn afdeling moest hij nu natuurlijk flink uitpakken!

Ook op het NIP hadden we een leuke bijeenkomst met (weer) taart en chocola, maar ook sushi. Dat is trouwens echt ongekend populair hier! We kregen zelfs nog een serenade van Alexander, de chauffeur (karaoke is ook heel populair!). Zie de foto, waar Alexander zelf helaas niet zo goed in beeld is. Mooie tulpen mee naar huis, waar ik onderweg werkelijk waar geen enkele vrouw heb gezien zonder bloemen of een pakketje bij zich!  De Nederlandse tulpenhandel doet rond deze dag ongetwijfeld goede zaken met Rusland.

Ook vrouwen geven elkaar kadootjes; van een studente kreeg ik chocola en van mijn Russisch docente een (zelfgemaakt!) schilderijtje. Ik wist dit niet, dus ben op dit punt grandioos in gebreke gebleven moet ik helaas toegeven.

Enerzijds vind ik het een beetje raar; kadootjes te krijgen alleen omdat je een vrouw bent. Dat vind ik zelf niet zo’n bijzondere prestatie, al is het natuurlijk wel leuk om een vrije dag te hebben en aandacht te geven en krijgen. De vrije dag is trouwens relatief in dit land. Het werk van vandaag wordt in de regel allemaal op zondag ingehaald. Het is dus gewoon een verschuiving van de werkzaamheden. En dan vinden we in Nederland dat we allemaal zou hard werken? Op zondag een vrije dag inhalen, zou tot grote protesten leiden denk ik!

 

Het is trouwens ook heel gebruikelijk om allerlei huishoudelijke apparatuur aan vrouwen kado te doen. Ik heb veel reclame daarvoor voorbij zien komen deze week. Als Nederlander zou je daar misschien op afknappen, hier vinden ze het heel prima.

Dat zet me wel weer aan het denken over de positie van vrouwen in dit land. Mijn conclusie is dat die (ondanks vrouwendag) toch niet echt te benijden is. Aan de ene kant worden vrouwen hier met veel respect behandeld en hebben ze thuis (en vooral ook in bureaucratische instellingen!) de broek aan, maar aan de andere kant schikken ze zich weer heel erg naar hun man of naar mannen in het algemeen. Ze sloven zich enorm uit; in het verzorgen van de mensen om hen heen (de eerder genoemde Boris Sergejevitsj heb ik bijvoorbeeld nog nooit zijn eigen koffie in zien schenken!), het huishouden en zorgen er daarnaast voor dat ze er ook nog heel goed uitzien. Veel vrouwen zijn hier slank, verven hun haar, lakken hun nagels en gaan niet de deur uit zonder een hele laag make-up. Soms zijn ze heel mooi met erg vrouwelijke kleding, maar soms komt het voor mijn gevoel ook overdreven of zelfs ordinair over. In bepaalde opzichten houden ze er hier toch een heel andere ideeën over wat stijlvol is op na!

Onze stagiair, van Poolse afkomst overigens, was van mening dat vrouwen in dit land echt de koningin zijn en uiteindelijk wel veel invloed hebben. Ik kan daar toch niet echt mee eens zijn. Als man ben je in dit land wel veel beter af denk ik, deels natuurlijk ook omdat er minder van zijn dan vrouwen hier. Ook in die bureaucratische molen zie je dat de kenaus echt veel vriendelijker zijn tegen mannen. Zo oneerlijk!

Mannen hoeven zich minder druk te maken om er goed uit te zien en hebben een slechte reputatie als het gaat om drankgebruik, maar ook nog wel eens losse handen. Ook als het om het huishouden gaat, zijn ze over het algemeen weinig geëmancipeerd. Als je dan ook nog het welvaartspeil van de gemiddelde Rus neemt, is het  wel te begrijpen dat Europese paspoorten erg gewild zijn onder Russische vrouwen.

Iedereen die nu trouwens nog steeds denkt dat ik wel met een Igor thuiskom, moet ik dan ook echt teleurstellen! Je begrijpt intussen wel waarom en helemaal als je daarbij optelt dat de Russische man ook niet bijzonder aantrekkelijk is. Al is dat natuurlijk vooral een mening.

Als het gaat om de invloed van vrouwen moet je die denk ik ook niet echt overdrijven. Onze directrice van het NIP is een uitzondering, want volgens mij worden vrouwen als leidinggevende hier minder geaccepteerd. Natuurlijk is het in Nederland ook droevig gesteld met het aantal vrouwen aan de top, maar toch heb ik de indruk dat de situatie hier nadeliger is voor vrouwen. Bijvoorbeeld omdat ze hier wel bijna allemaal fulltime werken, wat in Nederland toch vaak een beperkende factor is in de carrière van een vrouw en worden daarnaast toch iets vaak minder serieus worden genomen. Deels ligt dat misschien aan henzelf; doordat vrouwen zo hun best doen er goed (ik bedoel eigenlijk gewoon heel sexy) uit te zien wordt je wellicht meer gezien als leuke entourage en telt je intellect minder. Ook al wordt die sexy kleding ook wel verwacht denk ik, misschien ook wel juist door vrouwen onderling. De rokjes zijn niet alleen bij bijvoorbeeld de medewerksters in het theater gemiddeld 10 cm korter dan bij ons, maar ook bij verpleegsters en zelfs politieagentes! Wel mooi misschien, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het leidt mannen toch afleidt van de mening die een vrouw heeft.

Ik denk maar even tot zover met mijn beschouwing binnen het thema, de Russische mentaliteit. Ik moet natuurlijk ook toegeven dat het uiteindelijk een weergave is van wat mij opvalt en zeker niet representatief voor alle Russen. Maar dat er ook op dit punt duidelijke verschillen zijn met Nederland is wel heel duidelijk. Tot slot wil ik nog wel toevoegen dat ik wel veel respect heb voor de (over het algemeen heel sterke) vrouwen hier, die zonder uitzondering allemaal hard werken en zonder wie het land niet zou blijven draaien.

De foto’s zijn overigens van het theaterbezoek (Romantische Russische liederen ), waar ik woensdag met Iris (Groningse studente Slavistiek) en Ljuba (mijn Russisch docente) naar toe ben geweest. Ik moet in dit land natuurlijk ook aan cultuur blijven doen! Ook dit weekend staat nog een theaterbezoek op het programma, de opera Roessalka, en ga ik nog naar een lezing en tentoonstelling over mode met een studente. Leuke dingen in het vooruitzicht!

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Vrouwendag

  1. Yta zegt:

    Hoi berdien!

    Wat leuk dat vrouwendag zo belangrijk is daar, al ben ik het met je eens dat het een beetje raar is om cadeaus te krijgen omdat je vrouwe bent….! Toevallig hoorde ik er dit jaar voor het eerst over, ik geloof echt dat ik niet wist dat deze dag bestond. Ik heb er niks van gemerkt in elk geval ;-), geen chocola voor mij helaas haha.
    Leuk al jouw hersenspinsels die je voor ons opschrijft, zo krijgen we een goed beeld van de Russische cultuur.

    Tot snel! Liefs

  2. Marlies zegt:

    Ha Berdien, wat een leuk verhaal! Speciaal hoor, zoveel aandacht op vrouwendag. Hier in Ghana hoorden we ervan op de radio, maar was er verder niets. De zusters van het kindertehuis vonden dat ik de vrouwen hier had moeten wijzen op Vrouwendag…
    Liefs!

Geef een reactie

