Activiteiten

De laatste berichten die ik geschreven heb, gingen vooral over het land en haar volk en mijn beschouwingen daarover. Vandaag daarom maar even weer wat luchtiger informatie over mijn bezigheden hier.

Over het werk op de universiteit had ik al verteld, maar over het NIP nog niet. Twee avonden per week geef ik daar Nederlandse les aan een groep van negen cursisten.  De leeftijd varieert van begin twintig tot ergens in de vijftig (altijd lastig de leeftijd van de oudere Russische dames in te schatten met het geverfde haar en de laag make-up). Ze zijn, evenals op de universiteit, erg gemotiveerd en vinden Nederland allemaal een heel leuk en mooi land. Verschillende cursisten werken voor Nederlandse bedrijven of hebben Nederlandse kennissen en vrienden, maar er zijn er ook bij die de taal gewoon mooi vinden of de films en literatuur.

Het niveau ligt een stuk lager dan op de universiteit, dus vergt een heel andere aanpak. Ik moet aan hen ook vaker grammatica uitleggen. Dat is lastiger dan je denkt bij je eigen taal! Voor ons is de woordvolgorde of werkwoordvervoeging een gewoonte, terwijl er wel degelijk regels voor zijn. Op zich vind ik het ook wel interessant om me daarin te verdiepen. Ik krijg daardoor wel meer respect voor mijn studenten; Nederlands is wel echt een lastige taal om te leren!

Van mijn groep op het NIP heb ik wat foto’s gemaakt. Er ontbreekt één studente. Wel grappig aan de groepsfoto’s vind ik dat de cursisten heel losjes op de foto staan die ik gemaakt heb, en juist een stuk ernstiger (met de armen over elkaar) als ik tussen hen in sta. Misschien heeft het te maken met de status van docent? Je wordt hier in die functie zeker een stuk meer gerespecteerd dan ik gewend ben in Nederland.

Naast het werk heb ik ook nog wat andere leuke bezigheden gevonden. Het NIP biedt aan de Nederlandse studenten een filmcursus Russische en Sovjetfilm aan. Ik heb me daarbij aangesloten en vind het erg interessant! Ook goed voor mijn Russisch, aangezien de docente alleen Russisch spreekt. Niet makkelijk, maar met de filmbeelden erbij gaat het wel aardig. Verder volg ik ook nog Russische les van Ljuba, een schat van een vrouw. Dat doe ik met veel plezier, al ben nog niet echt tevreden over mijn progressie. Ik heb de illusie intussen ook maar laten varen om vloeiend Russisch te spreken bij terugkomst. De tijd ontbreekt om echt veel te studeren en het feit dat ik ook veel Nederlands spreek door het werk, maakt dat het niet zo snel gaat met de taal. Toch redt ik me in de dagelijkse dingen prima en ook korte gesprekjes lukken nog wel.

In mijn vrije tijd spreek ik wel af met Nederlandse of Russische studenten voor de nodige culturele of gezellige ontspanning (theater, museum of kroeg) en heb ik ook een sportschool gevonden, wat me goed bevalt. De contacten via het NIP zijn ook erg leuk: de cursisten, Maciej die daar als stagiair werkt en ook Aai en Gerard die daar eveneens lesgeven. Ook organiseert het NIP leuke activiteiten als filmavonden, lezingen of (aanstaande dinsdag) een gedichtenwedstrijd voor Russische en Nederlandse studenten. Van mij wordt verwacht om in de jury deel te nemen. Lijkt me leuk!

Alles bij elkaar heb ik dus echt meer dan genoeg te doen, terwijl ik vantevoren nog wel dacht dat ik me hier eerst wat zou vervelen en de kans bestond dat ik me af ten toe alleen zou voelen doordat het opbouwen van sociale contacten natuurlijk tijd kost en ik niet een fulltime baan heb. Naast mijn bezigheden maken namelijk ook het vele reizen (je bent in deze stad toch nog altijd lang onderweg) en de bureaucratische rompslomp (ook nog steeds niet voorbij helaas), dat de dagen snel volzitten. Op zich geen probleem natuurlijk, het is goed lekker bezig te zijn! Tenslotte helpt het ook dat mensen thuis aan me denken, bijvoorbeeld door dit blog. Dat is een prettig idee!

Nog een laatste leuke activiteit om mee af te sluiten:

Afgelopen week ben ik met Aai voor het eerst naar een echte Russische banja (badhuis) geweest. Een ervaring op zich! Naar het badhuis gaan is een oude traditie, maar intussen zijn de meeste veranderd in moderne saunacentra. In het badhuis waar ik met Aai ben geweest is echter totaal niks verandert in de laatste vijftig jaar (of misschien nog langer). Echt nog Sovjetstijl! Het verschil met een gewone sauna is dat deze vochtiger is doordat er af en toe door oudere vrouwelijke bezoekers (die precies lijken te weten wanneer het juiste moment is) water opgegooid wordt. Overigens niet alleen op de kolen (?), maar ook op alle bezoekers in de ruimte! Verder is het goed voor de doorbloeding om elkaar te slaan met berkentakken. Een bijzonder schouwspel om al die vrouwen elkaar te zien slaan met die takken! Voor mij was overigens één keer daarmee bewerkt te worden wel genoeg voor de ervaring. Toch vind ik het banjabezoek wel een succes. Dat is zeker voor herhaling vatbaar!

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Activiteiten

  1. Ulla Pape zegt:

    Hoi Berdien, van harte gefeliciteerd met je verjaardag in het verre Sint Petersburg! Geniet ervan, ik ben zeker dat je de nodige portie tart en bonbons vandaag wel binnenkrijgt. Ik denk aan jou. Op een verjaardag merk je zeker dat je niet thuis bent, en mis je wel je familie en je goede vrienden in Groningen. Toch zal het wel een mooie dag worden. Leuk om van jouw activiteiten op het NIP te lezen. Zo wordt je opeens jury lid in een gedichtenwedstrijd. Ook geweldig dat je met Aai in de banja bent geweest. Was dat de banja in de buurt van het NIP en de teerstraat. Zo ja, ben ik er ook een keer met Aai geweest. Ja, dit is echt een Russische banja, heel traditioneel en anders van wat wij hier gewend zijn van een moderne spa. Maar ik vind het geweldig! Geniet van je dag en gauw tot horens, jouw vriendin Ulla.

  2. Yta zegt:

    Lieve Berdien,

    Weer een heel leuk stukje, zelfs aan het sporten..goed bezig! Nu zal ik me mail beantwoorden :-)!

    Liefs!

  3. Marlies zegt:

    Ha Berdien,
    Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Het zal speciaal geweest zijn, aan de andere kant van het continent je nieuwe jaar ingaan. Een mooie start daarvan, in het badhuis. Enne… wel een beetje serieus kijken bij je jury-rol he? Lachen joh, je maakt van alles mee volgens mij. Leuk om te lezen, ook dat je genoeg omhanden hebt en je je niet alleen voelt. Geniet lekker verder op deze manier! En doe veel verslag, da’s zooo leuk om te lezen!
    Liefs, Marlies.

Geef een reactie

