Verjaardag

Afgelopen dinsdag was dan mijn verjaardag. Ik vind dat zelf niet per se heel belangrijk, maar toch wel leuk genoeg om wat aandacht aan te besteden. Als je in het buitenland bent is het altijd afwachten hoe dat gaat, zonder de vrienden en familie waar je dat normaalgesproken mee viert.

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat ik heel blij verrast ben, zelfs een beetje ontroerd, door alle aandacht, kadootjes en bloemen die ik gekregen heb! Het is me al eerder opgevallen dat Russen elkaar graag  kado’s geven, maar dat ze zo attent waren had ik niet verwacht.

 

Het begon eigenlijk al vorige week vrijdag toen ik van studenten taart en mors (Russische bessensap) kreeg tijdens de les, omdat ze me niet meer zouden zien voordat ik jarig was. Zo lief! Dinsdag was ik het op het nip voor de gedichtenwedstrijd (erg leuk!) en hebben de Russische en Nederlandse deelnemers zelfs voor me gezongen terwijl ik van mijn collega’s daar een heel mooie bos bloemen kreeg. Ook van de collega’s van de universiteit kreeg ik een kadootje; een cd met Russische gedichten. Wel toepasselijk op die dag!

’s Avonds had ik tijdens mijn les verteld dat ik jarig was en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vertellen over de gebruiken bij het vieren van een verjaardag in Nederland, toen bleek dat ze al wisten dat ik jarig was! Behalve bloemen kreeg ik van hen zelfs een heel mooie sjaal, echt Russisch handwerk! Een cursiste heeft me daarmee op de foto gezet, zoals jullie kunnen zien.

Behalve dat ik overal heb getrakteerd (op nip en uni) had ik woensdagavond ook nog wat mensen uitgenodigd om sushi bij me te komen eten. Dat was heel gezellig! Op de foto zie je van links naar rechts: Gerard, Aai, ikzelf, Maciej, Iris en Ljuba. Kortom, ik ben flink verwend hier! Toch vond ik het ook heel fijn via facebook en mail veel felicitaties uit Nederland te krijgen: bedankt daarvoor!

Vandaag heb ik trouwens nog weer iets heel leuks gedaan: matrjoska’s beschilderen! Jullie kennen ze  wel: de houten poppetjes die je in elkaar kunt stoppen. Op het nip was een kunstenares uitgenodigd voor de studenten om in twee middagen een serie van vijf matrosjka’s  te beschilderen. Ik had me een beetje laten overhalen door Anja die dit georganiseerd had, maar vond het echt heel leuk om te doen! Vandaag heb ik de tekeningen gemaakt en volgende week ga ik ze beschilderen. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo creatief, dus hoop dat het resultaat leuk wordt!

De kunstenares vertelde ook wat over de geschiedenis van de matrjoska’s. De oorsprong ervan ligt eigenlijk in Japan en is pas ongeveer 100 jaar geleden in Rusland geïntroduceerd. Dat terwijl het nu juist als heel typisch Russisch wordt gepresenteerd! De originele tekeningen zijn van boerinnen in hun traditionele outfit; met sjaal en schort, terwijl ze een haan vasthouden. Deze staat symbool voor haar belangrijke positie in het huis. Tegenwoordig heb  je allerlei varianten op dit type, genoemd naar plaatsen in Rusland, maar er is ook een Oekraiense en Moldavische variant. Ik heb een afbeelding van de authentieke variant toegevoegd.

 

Tenslotte nog een foto in het kader van: sfeerbeelden van de stad. Er komt namelijk weer een feestdag aan. Dat is na mannendag, maslenitsa en vrouwendag al de vierde terwijl ik hier nog geen twee maanden ben! Op 27 maart worden de medewerkers van één van de binnenlandse veiligheidsdiensten, de MVD, in het zonnetje gezet. Ik heb begrepen dat het niet een heel groots gevierde feestdag is, maar het zal wel weer een reden zijn om kadootjes te geven, wat Russen dus erg graag doen! Ik heb een foto gemaakt van de poster die ik vandaag op straat zag. Ik ben elke keer eer verbaasd over de invloed van het militaire apparaat, oftewel het tonen van de macht van de staat, in dit land. In Nederland zou je niet snel een foto tegenkomen van een man met zo’n strakke uitdrukking op zijn gezicht en een bajonet in zijn hand. De dag van de luchtmacht, van de landmacht en van de marine zullen nog wel volgen in de komende maanden!

 

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Verjaardag

  1. Dick zegt:

    Alsnog van harte gefeliciteerd vanuit een lenteachtig Nederland.

    grt D

  2. Mirte zegt:

    Wat leuk!!! Prachtige bloemen, mooie sjaal (moet je nog even een betere close-up foto van maken om het handwerk te kunnen bewonderen). Zo zie je maar weer: in veel landen zijn ze openlijk genereuzer dan in Nederland 😉
    Het badhuisverhaal was ook geweldig, ik zag dat al helemaal voor me, dat elkaar slaan met berkentakken. Ik hoop dat ik er geen nachtmerries van krijg, haha.
    Het klinkt in elk geval als een geweldige ervaring (zei ik je toch voor je wegging!).
    XX
    M

  3. Jan Broekman zegt:

    Hi Berdien, wel een beetje laat, maar niet minder gemeend, alsnog Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!! Je moet maar rekenen het is het tijdsverschil tussen St Petersburg en “Sunny Alberta”. Erna en Rene zijn nog geweest en gister hebben we de verjaardag van Justin hier gevierd. Groet van ons allen.

  4. Marlies zegt:

    Haha een feestdag voor de veiligheidsdienst! Het kan niet op daar… Geweldig!

Geef een reactie

