Metro

vorige week was mijn gewaardeerde collega van het Luzac, Jan Vos, met familie in Petersburg en ben ik met ze mee geweest voor een metro-excursie. Dat klinkt misschien raar, maar de metro in Rusland is echt heel bijzonder! Ze doen hun bijnaam als ‘paleizen voor het volk’ namelijk echt eer aan.

Het was leuk Jan te zien en ook gezellig wat samen te doen. Ook was ik blij met ze mee te gaan voor het maken van een aantal foto’s van de metro. Ik las laatst namelijk in de Petersburgs Koerier (de Gezinsbode hier, zeg maar) dat een nieuwe wet het mogelijk maakt hoge boetes uit te schrijven voor het fotograferen van de metro. Dit vanwege de staatsveiligheid, met het oog op bomaanslagen waarschijnlijk. Met een groepje toeristen zou ik dan minder opvallen dan wanneer ik alleen aan het fotograferen ben, was mijn gedachte!

We spraken af bij het oudste en tegelijk ook mooiste metrostation van de stad. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, maar het station Avtovo (spreek uit: avtava) is zeker erg rijk versierd, zelfs met kroonluchters! Zie de 2e t/m 4e foto.   De metro is gebouwd in de jaren vijftig (eigenlijk wilden ze al in 1941 beginnen, maar toen gooide Hitler roet in het eten) en daarna steeds verder uitgebreid. Twee maanden geleden is er nog een station bijgekomen zelfs. In totaal zijn er in Petersburg vijf lijnen met ruim zestig stations. Het haalt het niet bij het enorme net in Moskou, maar hier is die dan wel het diepste!

 

 

 

 

 

Ik heb een keer uitgerekend dat ik niet minder dan drie minuten op de roltrap stond voor ik boven was bij de metro in de buurt van mijn eerdere gastvrouw, Tanja: Primorskaya, die volgens zeggen het diepste ligt. Ik dacht zelf dat dat te maken had met de drassige bodem in dit gebied, maar heb laatst ook gehoord dat het mede te maken heeft met de bunkers die hier in de Koude Oorlog geplaatst zijn. Bij een atoomaanval kon dan in elk geval een deel van de burgers hier ondergebracht worden. In de Sovjettijd was het natuurlijk wel duidelijk dat dat het betere deel van het volk (oftewel de partijelite) zou zijn!

Ik zelf vind het metrostation Ploshad Vosstaniya (plein van de opstand) erg mooi. Dat is het station met de bogen en waar ik ook een foto van de buitenkant heb gemaakt.  Ook heb ik daar foto’s gemaakt van de roltrappen en van de Dezjurnaya eskalatora (oftwewel dienstdoende van de trappen) die beneden in het hokje zit en controleert of er geen ongeregeldheden op de trap gebeuren; vaak uit zich dat in het waarschuwen van mensen via een luidspreker (bot of soms iets minder bot) die gaan lopen (is ook levensgevaarlijk bij zo’n hoogte natuurlijk) en zich niet goed vasthouden.

Overigens zijn niet alle metrostations zo mooi als de twee voorbeelden die ik genoemd heb. Vooral die in de latere jaren zijn gebouwd, zijn vaak meer functioneel opgezet. Toch houd ik ook wel van die stijl. Dat zijn bijvoorbeeld de metro’s aan de lijn vanaf mijn eerste adres hier, waar ik daarom ook wel een bijzonder gevoel bij heb. Station Majakovskaja springt er het meeste uit. Met rood mozaïek is daar een heel mooie afbeelding van de futuristische dichter, Majakovski, uit het begin van de 20e eeuw te zien. Zie de laatste twee foto’s.

 Ik reis graag met de metro, het gaat snel en is redelijk comfortabel. Behalve misschien tijdens de spits als alle Russen dringen (dat kunnen ze wel!) bij de trappen en je als haringen in de ton in de wagon zit. Al heeft ook dat wel weer wat!

 

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Metro

  1. Marlies zegt:

    Nou, wat een plaatjes inderdaad! Mooi zeg! Ik had al weleens gehoord dat de metrostations in Petersburg bijzonder zijn (bijna een toeristische attractie?). Nu leuk om jouw ervaringen daarbij te leren kennen. En wauw, wat gezellig dat er een bekende van je uit Nederland in jouw nieuwe tijdelijke woonplaats was! Geniet nog lekker daar!

Geef een reactie

