Moskou 1

Het afgelopen weekend ben ik met de studenten uit Leiden en Groningen die aan het NIP Russisch studeren en Maciej (de stagiair) mee geweest naar Moskou voor een excursie. Een heel leuk weekend! Ik wilde al lang een keer naar Moskou en een eerste keer is het erg prettig wel mee te kunnen liften met een groep en een programma te volgen in plaats van alles zelfs uit te zoeken. Het was goed geregeld met de treinreizen een hostel en heel goede gids.  Ik heb veel foto’s gemaakt waarvan ik er een aantal plaats in de volgorde van mijn verhaal. Omdat het er wel aardig wat zijn, deel ik het verhaal even op in twee berichten.

We vertrokken in een nacht(slaap)trein op donderdagavond vanuit Petersburg, om ’s ochtends vroeg in Moskou aan te komen. Het was een gezellige reis, met dus niet al te veel slaap. Toen we aankwamen bleek het erg mooi weer te zijn; wel wat koud, maar veel zon! Vanaf het hostel gingen we met de enthousiaste en grappige gids, Felix, naar het Kremlin dat lopend te doen was. Het hostel lag namelijk in een deel van het centrum dat Arbat heet. Het is een gezellig stuk van de stad met winkelstraten, deels vrij van het verkeer, waar je ’s avonds ook veel straatmuzikanten ziet.

Het Kremlin was meteen erg indrukwekkend. Als je iets al zo vaak op foto’s gezien hebt, is het heel bijzonder om het uiteindelijk eens echt te zien. Felix vertelde ons veel over dit ommuurde deel van de stad dat al in de 12e eeuw als  een vesting gebouwd werd door de Moskouse prins om veilig te zijn tegen de aanvallen van de Mongolen.  Binnen de muren vind je behalve kathedralen en tsaristische paleizen een wapenopslag en sinds de jaren zestig ook een enorm grijs blok voor communistische congressen.  Op de foto’s zie je behalve de vestingmuren, de Blagoveshschensky sobor (Maria-Boodschap kathedraal) met daarachter het Bolshoi Kremlyovsky Dvorets (Het grote Kremlinpaleis). Ik heb nu trouwens geleerd dat de vorm van de torens (die we er vaak als uien uit vinden zien) gebouwd zijn in de vorm van vlammen. Als een soort van heilig vuur dus, wel een mooi symbool!1 

Buiten de muren van het Kremlin vond later de wisseling van de wacht plaats. Daar heb ik wat indrukwekkende foto’s van gemaakt. Erg strakke performance!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

’s Middags gingen we naar het Rode Plein, dat naast het Kremlin ligt en waaraan de bekende BasiliusKathedraal (naar de heilige St. Basilius uit de 4e eeuw) staat met de gekleurde torens. Deze kerk werd in 1555-1561 in opdracht van tsaar Ivan de Verschrikkelijke gebouwd om zijn overwinningen op de Tataren te gedenken.  Het verhaal wil dat hij bij de architect van de kerk nadat deze klaar was, de ogen liet uitsteken, zodat hij nooit meer zoiets moois kon bouwen en de kathedraal uniek bleef. Aan het Rode Plein (dat eigenlijk een vertaalfout vanuit het Russisch is: het moet eigenlijk het Mooie Plein zijn) staan nog een aantal heel bijzondere gebouwen, zoals het warenhuis GUM, het historische museum en het mausoleum van Lenin. De Basiliuskathedraal hebben we trouwens ook van binnen gezien, erg bijzonder!

 

 

 

 

 

Je kunt op het Rode Plein overigens ook met verklede historische figuren op de foto. Dat kan leiden tot grappige situaties zoals  een Poesjkin en Lenin die met elkaar in gesprek zijn. Wie had dat ooit gedacht aangezien ze ongeveer een eeuw in leeftijd schelen!

Later die middag zijn we nog naar de Tretjakovgalerij geweest met een heel mooie collectie van Russische schilderkunst. Een aantal van deze schilderijen kwamen me trouwens bekend voor omdat ze al eens in Groningen hadden gehangen tijdens een van de tentoonstellingen over Rusland in het Groninger Museum.

Ook nog even een foto van een heel mooi mozaïek in de metro waarin de communistische arbeider verheerlijkt wordt. De Moskouse metro is inderdaad mooier dan die van Petersburg en omdat deze eerder is gebouwd, ook historischer. Dat was een kleine compensatie voor de moeite die het koste om wijs te worden uit het extreem ingewikkelde systeem. Door de vele ondergrondse overstapmogelijkheden, verschillende stations met dezelfde naam en kleuren van lijnen die niet overeenstemmen met het kaartje op het schema is de metro van Petersburg echt kinderspel!

Niet alleen de metro, maar ook de stad zelf is natuurlijk veel groter en daardoor onoverzichtelijker dan Petersburg is. Het is natuurlijk niet eerlijk de steden te vergelijken, vooral omdat Petersburg inmiddels vertrouwd is en ik me in Moskou nog helemaal moet oriënteren, maar je doet dat dat ongemerkt toch. Moskou heeft veel mooie gebouwen en een erg interessante geschiedenis, toch vond ik de sfeer minder prettig dan in de noordelijke hoofdstad (zoals Petersburg wel genoemd wordt). Het is drukker, gehaaster en de stad komt een stuk rommeliger en chaotischer over. Dit komt deels door de opzet van allerlei bouwstijlen door elkaar, maar ook door de vele kris kras opgestelde kiosken zowel boven- als ondergronds. Veel meer dan in Petersburg heb je hier de wat ongezellige ondergrondse oversteekplaatsen. Verkoopstalletjes heb je natuurlijk ook in Petersburg, maar ik heb het gevoel dat daar toch nog wel meer vorm van orde in zit.

Toch maakt dat de stad niet minder interessant. Alleen al omdat Moskou ruim 500 jaar ouder is, geeft het een veel historischer indruk en het was natuurlijk ook het centrum van de macht van de Sovjet-Unie, waar ik erg in geïnteresseerd ben. Ik vind het erg mooi daar nu meer van gezien te hebben, al vind ik het uiteindelijk niet erg dat het Nederlands Instituut in Petersburg zit en niet in Moskou.

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

