Op vakantie in eigen land

Een paar oplettende mensen hadden al gemerkt dat ik even wat minder berichtjes heb geplaatst op mijn blog en gingen zich zelfs al zorgen maken! Ik kan iedereen geruststellen, er is niks aan de hand. Ik was een weekje op vakantie en wel in Nederland. Eigenlijk was er dus wel wat aan de hand, want dat was vooraf niet de bedoeling. In het omvangrijke bureaucratische proces dat ik hier moet ondergaan was echter toch wat misgegaan met mijn registratie. De beste oplossing voor het probleem leek het mij naar Nederland te sturen om een nieuw visum aan te vragen voordat het oude zou aflopen. Met spoed is dat de afgelopen week gelukt. Omdat ik niet veel tijd zou hebben met verschillende mensen af te spreken, had ik dit van tevoren niet aangekondigd. Ik hoop dat ik achteraf nu niemand beledigd heb!?

In eerste instantie was ik niet zo blij met de situatie, maar uiteindelijk vond ik het wel fijn om even een week weg te kunnen uit dit land en lekker  vakantie te hebben. Als je lang in een stad zit ga je wat groen en natuur om je heen toch missen en ook had ik nu de kans mijn familie en een aantal vrienden weer te zien. Het was een leuke week! Voor de sfeer heb ik even wat foto’s van de tulpenvelden op de boerderij thuis bij dit berichtje geplaatst.

Automatisch gaan je ook dingen opvallen als je na lange tijd weer terugkomt in je eigen land. Zo vind ik het altijd weer bijzonder hoe zo’n lang volk we toch zijn! In het buitenland kan ik altijd goed meedoen, maar in Nederland hoor ik duidelijk weer bij de kleinere mensen.  
Ook zijn vrouwen veel praktischer gekleed; veel meer casual dan in Rusland. Ik heb er nu eens beter op gelet en vind eerlijk gezegd toch dat Nederlandse vrouwen mooier zijn (evenals Nederlandse mannen overigens, maar dat had ik al eens geschreven). Laatst zei iemand hier dat Russische vrouwen niet per definitie mooier zijn dan West-Europese vrouwen, wat soms weleens wordt gezegd, maar dat dat vooral zo lijkt omdat ze veel aandacht aan hun uiterlijk besteden. Dat laatste is zeker zo en ook wel iets wat we van ze kunnen leren. Helaas slaat het in Rusland soms wat door naar het ordinaire, toch mogen in Nederland jurken en hakken ook wel wat meer. Soms zijn we wel erg praktisch ingesteld met de eeuwige spijkerbroek, Northface jas en stevige stappers!

Ook opvallend vond ik dat het een stuk rustiger was overal; op straat, in het openbaar vervoer etc. Petersburg is natuurlijk een miljoenenstad waar altijd veel mensen onderweg zijn, maar ik denk ook dat we in Nederland wat relaxter zijn. Het gaat er in Rusland wat onrustiger of zelfs agressiever aan toe. Dat laatste zal ook wel te maken hebben met het feit dat je hier meer voor jezelf moet opkomen  aangezien je van de staat absoluut niks kunt verwachten.  Overigens kun je hieruit niet de conclusie trekken dat het saai is in Nederland. Toen ik net op Schiphol aangekomen was bleek het kabinet gevallen en op het treinstation was alles ontregeld vanwege een ernstig treinongeluk bij Amsterdam. Het is dus niet zo dat er nooit wat gebeurd in ons land!

Een laatste punt dat ik wil noemen en dat me vooral ook positief opviel is de vriendelijkheid en service in winkels etc. De uitspraak dat het winkelpersoneel in Rusland hun waren moeten verkopen terwijl ze dat in Nederland (en andere landen) willen is zeker wel ergens op gebaseerd. Dit viel meteen op toen ik op het station in Den Haag koffie bestelde bij de kiosk en de verkoper daar zelfs een grapje maakte! Ik was helemaal van mijn stuk gebracht omdat ik het niet meer gewend ben. Lachen is hier zelfs al ongekend in winkels. Soms kunnen enthousiaste verkopers irritant zijn, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel duidelijk die vriendelijkheid (of het nu oprecht is of niet) mis in Rusland. Een norse houding en afstandelijkheid zit de mensen hier toch meer in het bloed dan goed voor mij is, geloof ik.

Toch was het ook wel weer fijn terug te komen in Petersburg en al mijn collega’s en een groot deel van de studenten weer te zien vandaag. Wel werd ik meteen geconfronteerd met allerlei praktische vragen over wanneer het werk weer zou beginnen. Dat lijkt een makkelijker te beantwoorden vraag dan je denkt in dit land. Al eerder werd ik met de vreemde gewoonte geconfronteerd om vrije dagen te compenseren in het weekend. Als een feestdag op donderdag valt, is vaak de vrijdag ook een vrije dag. Daarvoor wordt dan gewerkt op de zondag ervoor of erna. Daar zit vaak wel een patroon in, maar zo gauw het datsjaseizoen is begonnen wordt het allemaal wat ingewikkelder. De datsja, oftewel het buitenhuisje met tuin, is in Rusland heilig. Nu hier dan ook eindelijk het voorjaar is aangebroken, gaat het de Russen kriebelen om te zaaien en te planten. Het voorwerk wordt overigens al op de vensterbank verricht, want zo lang duurt de zomer natuurlijk niet. Zo heeft ook Anja, onze secretaresse op het NIP, al zaaigoed op laten komen zodat het groeiproces in de tuin sneller zal verlopen (zie foto’s).

Gelukkig voor de datsjabezitters zijn er in mei een aantal feestdagen die dan ook met beide handen worden aangegrepen. De eerste feestdag is meteen al op 1 mei, de Dag van de Arbeid. Afhankelijk van wanneer de dag in de week valt is de dag erna of ervoor ook vrij. Omdat het nu op dinsdag is, is het logisch dat dat de maandag zou zijn. Toch valt het niet mee om dat besluit te nemen kennelijk, aangezien op de universiteit dit nieuws pas vorige week bekend werd gemaakt.  Mijn collega’s hebben daarom zaterdag gewerkt en velen zijn vandaag naar de datsja. Toch staat het docenten ook vrij om zelf te plannen en was de universiteit vandaag wel open voor colleges, vooral vanwege de aanstaande examens. Mijn registratie in orde maken kon echter weer niet, want het administratieve personeel was dan wel weer vrij. Best verwarrend!

Nog verwarrender gaat het worden met 9 mei, de Dag van de Overwinning (2e Wereldoorlog). Deze valt op woensdag en daarom worden er maar liefst twee vrije dagen aan vast gekoppeld. Waarschijnlijk zijn dat de dagen ervoor (maandag en dinsdag), maar het kunnen ook maar zo de dagen erna zijn. Ook dat besluit wordt pas laat bekend gemaakt. Deze vrije dagen worden vervolgens gecompenseerd op twee zaterdagen. Waarom dat nu zaterdagen zijn terwijl eerder de zondagen gewerkt werd is dan weer een raadsel.

Jullie begrijpen dat het op deze manier soms best lastig is om te plannen met lessen, als je al überhaupt niet weet wanneer je nu wel of niet op je werk verwacht wordt! Toch heeft het ook wel weer z’n charme dat niet alles zo gestructureerd gaat als in Nederland. Ik kan er wel om lachen en die houding maakt ook dat ik het hier zeker nog wel uithoud, de komende twee maanden van mijn verblijf. Klimatologisch zijn deze maanden ook de mooiste in het jaar, met veel licht (vanwege de noordelijke ligging) en zon! Dat compenseert de onvriendelijkheid op straat en in de winkels dan wel weer enigszins.

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Op vakantie in eigen land

  1. Yta zegt:

    Hoii!!!

    Een late reactie voor mijn doen, het is vakantie dus ik zit niet dagelijks achter de computer!!
    Het lijkt hier nu ook echt beter weer te worden, op koninginnedag ben ik zelfs verbrand (mijn neus)! Vandaag lekker in de tuin gewerkt (Datsja ;-))! Veel plezier en succes weer in het verre Petersburg!! Tot mails!!

    Liefs!

  2. Dick zegt:

    Ha Berdien,
    Je neemt de bureaucratische rompslomp wel laconiek op. Prachtige foto’s vd tulpen hoor!
    Die komen in mijn tuin nooit op. (Maar staan nu wel op tafel) Leuke observaties Rusland vs Nederland. Heerlijk meivakantie hier zonder dat we in het weekend moeten werken, wat een weelde.
    grt Dick

  3. Marlies zegt:

    Jaaaa, je bent er weer met dito fraaie verslagen. Welkom terug! Mooi beschreven, wat een gedoe soms he, je weg vinden in een vreemd land. Maar je doet het heel goed volgens mij. En wat een prachtige plaatjes van de tulpen, ik geniet mee vanuit hier! xx

  4. Moniek zegt:

    Ha Berdien!
    Het mooie weer dat Yta noemt heb ik niets van meegekregen.. Het is al een paar dagen weer koud! Ik kan me voorstellen dat het onhandig is dat je niet weet wanneer de lessen uitvallen. Gelukkig is dat hier wel duidelijk: ik heb vandaag weer mijn wekelijkse vrije dag 😀
    Ik wacht weer op je volgende blog.

    Liefs Moniek

Geef een reactie

