Feestdagen en verhuizing

Dinsdag werd hier, zoals ook in veel andere landen, de Dag van de Arbeid gevierd. Traditioneel stond deze eerste mei in het teken van parades, waartoe arbeiders onder het communisme verplicht gesteld werden. Tegenwoordig worden ook nog wel arbeiders uit omliggende plaatsen per bus aangevoerd om in de grote steden te demonstreren en krijgen ze soms een bonus van hun werkgever. Toch verwachtte ik vooral veel vergane communistische glorie aan te treffen. 

Samen met een paar Nederlandse studenten was ik in ieder geval nieuwsgierig genoeg om aan de Nevski Prospekt (de hoofdstraat van Petersburg) te gaan staan om te zien wat er voorbij zou komen.

Communistische retoriek fascineert me doorgaans wel, dus ik was me aan het verheugen op mooie rode vlaggen en vaandels met afbeeldingen van Marx tot Lenin. De teleurstelling was dan ook groot toen het niet de communistische arbeiders waren die vooraan liepen, maar nota bene aanhangers van Verenigd Rusland, de partij van Poetin! Daar achteraan kwamen dan wel een aantal vakbonden (van dokwerkers en metaalarbeiders tot medewerkers van de Academie van Wetenschappen) en andere politieke groepen. Daar tussendoor liepen dan weer af en toe aanhangers van Poetin, goed voorzien van gekleurde jasjes, ballonnen en vlaggen. Daar was duidelijk niet op bezuinigd.

Pas na ongeveer een uur (de hele optocht duurde ongeveer 1,5 uur) kwamen dan de communisten, die zich tegenwoordig overigens in meerdere partijen hebben afgesplitst. Dit vanwege het minder positieve imago van de communistische partij die de Sovjet-Unie leidde. Opvallend was het leeftijdsverschil met de andere groepen demonstranten. De communisten waren gemiddeld wel zo’n 30 jaar ouder schat ik in. Op zich ook niet zo gek, omdat vooral de ouderen het slechter hebben gekregen sinds de invoering van het kapitalistische systeem. Een mager pensioen en minder voorzieningen als gratis medische zorg en openbaar vervoer, maken dat velen van hen het oude communistische systeem nog bijzonder waarderen.

 

 

 

 

 

De andere groepen vertoonden overigens opvallend veel overeenkomsten met de deelnemers aan de anti-Poetin demonstraties van februari. Nu ook weer felle nationalisten (dit keer zelfs met afbeeldingen van Stalin!) naast gematigder politieke partijen en milieugroepen. Behalve dat aanhangers van Verenigd Rusland toen natuurlijk niet meeliepen, was er nu ook minder ruimte voor LGBT, de homobond van Rusland. Bij aanvang van de demonstratie werden zo’n twintig demonstranten van deze groep opgepakt omdat ze hun roze en regenboogvlaggen niet wilden afgeven. Vanwege de recente anti-homowet overtraden ze hiermee de regels want er kunnen natuurlijk ook minderjarigen langs de parade staan die je op deze manier op allerlei ideeën kunt brengen. Ik vind deze wet nog steeds te gek voor woorden!

Ter illustratie heb ik even wat foto’s van de verschillende groepen geplaatst. Ook zien jullie nog foto’s van de Leidense studenten en ik voor de boekenmarkt buiten het centrum, waar we na de demonstratie naartoe zijn gegaan. Voor het gebouw staat een standbeeld van Nadezjda Kroepskaja, de vrouw van Lenin en naamgeefster van dit voorheen communistische culturele centrum.

Ook volgende week staan er nog wat bijzondere gebeurtenissen gepland in Rusland. Maandag 7 mei is de inauguratie van Poetin als president. Een feestdag zou ik dat zeker niet willen noemen evenals anders tegenstanders van Poetin die hiervoor op 6 mei een grote demonstratie (Mars van een Miljoen) hebben aangekondigd. Er gebeurt weer van alles!

Ondertussen wordt er namelijk ook bijna dagelijks geoefend voor de grote parade van militairen en veteranen op 9 mei, de Dag van de Overwinning.  Zo wordt het verkeer regelmatig opgehouden door een stoet legerauto’s uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog, compleet met lookalikes van generaals. Ik geloof dat ik Maarschalk Zjoekov intussen al zo’n drie keer voorbij heb zien komen deze week! Maar ook staat de bus soms stil vanwege overstekende groepen soldaten op weg naar het Paleisplein (bij de Hermitage) voor de repetitie. Compleet met militair orkest; dat heeft toch eigenlijk ook wel weer wat! Ook wordt het volk goed opgewarmd met posters, vlaggen en vaandels voor de grote dag op bijna elke straathoek. Die dag moet dan ook wel spectaculair worden met een grootse parade. Ik verwacht nu toch echt wat na de teleurstelling van 1 mei!

\

 

 

 

 

 

 

Tenslotte nog even een paar foto’s van mijn nieuwe onderkomen. Mijn huisbazin van de studio aan de Pestelja Ulitsa had al aangekondigd dat ik per 1 mei op zoek zou moeten naar iets anders, omdat ze het vanaf die tijd zou gaan verhuren aan toeristen. De komende maanden is Petersburg namelijk erg in trek bij toeristen die ook graag in gemeubileerde studio’s verblijven omdat deze vaak voordeliger zijn dan de hotels in de stad.  Dat maakte het meteen ook niet makkelijk om iets nieuws te vinden, maar gelukkig kan ik voor een maand een studio overnemen van een Groningse Slaviste die weer terug naar Nederland gaat. Dan heb ik voorlopig weer even wat.

De plek is ook helemaal niet gek, want de studio bevindt zich aan de Dostojevskaja Ulitsa oftewel de Dostojevski straat. Ik vind het wel wat hebben om in de straat te wonen die vernoemd is naar deze beroemde schrijver. Niet ver hier vandaan heeft hij namelijk ook zelf gewoond en in dit deel van het centrum spelen ook verschillende van zijn verhalen zich af. Erg vrolijk zijn zijn romans over het algemeen niet met thema’s als verloren eer, het menselijk lijden en vaak ook zelfdoding. Volgens kenners beschrijft Dostojevski vooral het vijandige deel van Petersburg, sommige hebben het zelfs over de onderbuik van de stad. De architectuur in dit deel van de stad is ook duidelijk eenvoudiger en minder chique dan de buurt rondom de Pestelja straat.

Veel Petersburgers hebben nu trouwens nog steeds  hun vooroordelen over deze plek, zoals mijn vorige huisbazin die de straat aan de ‘verkeerde’ kant van de Nevski Prospekt vindt liggen. Ik ga me er in elk geval niet druk om maken, want vind het juist wel een authentieke en interessante plek om te wonen. Op deze manier leer ik ook weer een ander deel van Petersburg beter kennen!

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Feestdagen en verhuizing

  1. Marlies zegt:

    Mooie foto’s, mooie indrukken, mooi verhaal… Een feestje om mee te lezen en als het ware over jouw schouder Petersburg te beleven! En: heerlijk blauwe lucht!

  2. Moniek zegt:

    Dan reageer ik gewoon op een eerder verhaal…. Zie mijn post bij op vakantie in eigen land.
    Ik vind het erg leuk om weer verhalen van je te lezen!!
    Veel plezier nog!
    Liefs

  3. Dick zegt:

    Mooie optocht op journaal vd dag vd overwinning. Heb er nav je feestdagen stukje speciaal op gelet. Zelfs Gorbatsjov zat er bij de genodigden.

    grt Dick

Geef een reactie

