Peterhof en Museumnacht

Een wat korter berichtje dit keer. Soms krijg ik namelijk wel eens commentaar dat mijn verhalen zo lang zijn! Wat foto’s van de leuke activiteiten van de afgelopen dagen met een verhaaltje erbij.

 

Donderdag was een heel mooie dag, het werd namelijk 28 graden! Mijn zus en zwager waren nog op bezoek en we hebben optimaal van het weer genoten in Peterhof. Dit is één van de zomerverblijven van de tsaren net buiten St. Petersburg. Het leuke van deze locatie is dat je met de boot naar dit eerste tsarenverblijf, gesticht door Peter de Grote, kunt omdat het aan de Finse Golf ligt. Het park is eigenlijk meer blikvanger dan het paleis, dat er op zich ook best mag zijn. Heel bijzonder zijn de vele verschillende fonteinen in het park.  Het was echt een heel fijne dag!

Vrijdag was het ineens even gedaan met het mooie weer, want het regende de hele ochtend. Erg jammer, want ik had als afsluiting van de lessen met de 3e jaars studenten van de universiteit een uitje naar één van de mooie parken in Petersburg georganiseerd. We zouden gaan skeeleren, maar dat ging dus helaas niet door. In plaats daarvan hebben we gezellig koffiegedronken en het skeeleren uitgesteld tot na de examens.

Ook al ben ik hier nog bijna zes weken, toch komt het einde al wat dichterbij. Dat komt ook vooral omdat zowel de lessen van de uni alsook op het NIP de komende week ophouden. Op het NIP hadden we vorige week examens en staat er nu alleen nog een afsluitende les gepland.  De universiteitsexamens zijn begin juni en dat zijn ook de laatste verplichtingen die ik hier heb. Wel een raar idee omdat thuis iedereen nog weken met het werk rondom de examens zit, waar ik ook vorig jaar natuurlijk nog heel druk mee was. Voor mijn collega’s thuis daarom ook nog veel succes de komende tijd!

De rest van mijn tijd hier heb ik dus nog alle tijd voor leuke toeristische uitstapjes in het land en ook komt er nog bezoek om leuke dingen mee te doen! Omdat het mooie weer nu lijkt aangebroken (dit weekend is het weer heerlijk!) zullen dat zeker nog fijne weken worden. Het eerste uitstapje staat deze week al op het programma. Met Esther, de stagiaire van het nip, ga ik een paar dagen naar Pskov. Een heel historische stad op een halve dag reizen van Petersburg. Ik heb er veel zin in!

Of dit nu ook folklore is?

Gistermiddag hadden we trouwens al wat historische folklore in Petersburg. De stad Novgorod probeerde zich van haar beste kant te laten zien om toeristen te trekken. Zie de foto’s van de optredens in klederdracht!

De laatste foto’s zijn van de museumnacht van gisteren. Net als in verschillende andere steden heeft Petersburg ook een nacht waarin je met een passepartout allerlei interessante musea kunt bezoeken waar van alles wordt georganiseerd. Met Esther ben ik naar een kunstencentrum geweest, Poesjkinskaja 10, waarover ik al veel had gehoord. Dit gekraakte huis werd eind jaren tachtig een soort vrijhaven voor kunstenaars die hier woonden en werkten. Dat gebeurt nog steeds en nu  kon je hun werkruimtes (waar ze ook wonen) bekijken. Verder  werden er gedichten voorgedragen en hebben we een interessante tentoonstelling over de Samizdat gezien. Deze term houdt de clandestiene uitgave van verboden literair werk tijdens de Sovjet-Unie in. Heel bijzonder!

Pep see

De sfeer was heel prettig en deed me erg aan Berlijn denken. Veel merk je in Petersburg over het algemeen niet van een soort alternatieve scène (waar Berlijn juist bekend om staat), maar in dit centrum was die wel heel duidelijk aanwezig.  Het kapitalisme met al die grote auto’s en reclame in de straten is zo duidelijk aanwezig in de huidige Russische maatschappij dat je je soms wel eens afvraagt waar de cultuur is gebleven, waar het land tenslotte zo rijk aan is. Gelukkig zijn er  dus nog van die plaatsen als tegenwicht tegen de commerciële wereld die soms zo op je afkomt op de Nevski Prospekt. Niet ver van dit kunstencentrum bevindt zich nog een vergelijkbaar gebouw (Loft Etazji) waar ik al eens eerder ben geweest voor een tentoonstelling. Hier hebben we heel leuk gedanst op fantastisch vrolijke muziek van de Petersburgse band: Pep-see. Ik heb even een linkje van youtube toegevoegd van één van de leukste nummers van gisteren: Disco

http://www.youtube.com/watch?v=NMbdtJpicRo&feature=relmfu

Als afsluiting een minder leuk berichtje. Ik heb vorige week  woensdag namelijk toch wat te vroeg gejuicht toen ik dacht dat ik eindelijk van de bureaucratie af was omdat mijn registratie geregeld was. Donderdag werd ik al gebeld door de universiteit dat er nog allerlei administratieve handelingen moesten volgen. Het houdt gewoon niet op!  Ik ga er nu dan ook maar niet meer vanuit dat er nog een einde aan komt tot het moment dat ik dit land verlaat eind juni. En de schoenen die ik mezelf beloofd had als beloning voor alle bureaucratische moeite die ik moet doorstaan, koop ik nu sowieso. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik die zou kopen als alles achter de rug was, maar daar valt dus niet meer op te wachten!

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Peterhof en Museumnacht

  1. Marlies zegt:

    Jaaaaa, die schoenen heb je sowieso verdiend! Misschien wel twee paar: een voor nu, en een voor straks om te vieren dat je je er zo dapper doorheen hebt geslagen. Wat geweldig, zulk warm weer. En mooi om iets van het alternatieve circuit mee te krijgen. Straks heeft Petersburg echt geen enkel geheim meer voor jou….
    Liefs! (vanuit nog een dagje Afrikaanse context… geniet van alle dagen de komende 6 weken!)

Geef een reactie

