Examens en (laatste) verhuizing

Vrijdag en zaterdag waren de examens Nederlandse taalvaardigheid voor de studenten van de universiteit. Het examen zoals we dat afgenomen hebben bestaat uit drie delen waar een gemiddeld cijfer uitkomt. Het eerste deel bestaat uit het maken van een aantal opdrachten tijdens het semester en de inzet bij de colleges. De studenten krijgen hiervoor niet alleen een cijfer, maar dit geldt ook als toelating tot het examen. Het examen begint vervolgens met een vertaling van een onbekende tekst en tenslotte worden de studenten achtereenvolgens ondervraagd over een aantal onderwerpen die dit semester behandeld zijn, onder andere bij mijn colleges.

Het is gebruikelijk de examens met alle docenten af te nemen (we waren dus met z’n vieren) en ook gezamenlijk te beoordelen. Van tevoren was niet heel duidelijk uitgemaakt wie welke vragen zou stellen of wat de criteria waren. Ook wel weer typisch, maar intussen ben ik al gewend dat er minder met een vast plan gewerkt wordt en laat ik alles wat meer over me heen komen. Het was ook geen enkel probleem want het verloop van het mondeling was heel organisch waarbij we de studenten vanuit onze verschillende invalshoeken bevraagd hebben.

Het voordeel van een mondeling examen is dat je de studenten goed individueel kunt beoordelen en spieken niet mogelijk is. Ik heb namelijk gemerkt dat Russen anders tegenover spieken staan dan wij. Ze keuren het niet moreel af, maar maken er in bepaalde gevallen graag gebruik van om een beter resultaat te behalen. Ik vind het een opvallend contrast met de gemotiveerde houding van studenten hier. Wellicht is het zo dat de nadruk meer op het resultaat en niet op de manier waarop je dit behaald.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Het was best een pittig examen en de studenten waren stuk voor stuk dan ook bijzonder zenuwachtig. Toch hebben zowel de tweedejaars als derdejaars studenten uiteindelijk allemaal een cijfer rond de 4 of 5 behaald. Cijfers in Rusland gaan van 1 tot 5, waarbij ook plussen en minnen gebruikt kunnen worden. Ik zou dus zeggen dat er heel mooie resultaten behaald zijn, maar de studenten met een 4 hadden toch liever hoger behaald. Ik noemde al even de grote motivatie van studenten hier, die over het algemeen streven naar het hoogste resultaat. Dat maakte het werken met deze studenten het afgelopen semester ook bijzonder uitdagend en interessant. Van zesjescultuur is hier zeker geen sprake!

Na afloop van de examens op zaterdag kreeg ik van onze vakgroepvoorzitter, Irina Michajlovna, nog een rondleiding door het hoofdgebouw van de universiteit en de bibliotheek. Het hoofdgebouw is gehuisvest in een bouwwerk van één van de beroemde buitenlandse architecten die Peter de Grote inhuurde, Trezzini. Het gebouw heet de Twaalf Collegiën en diende oorspronkelijk als het, in twaalf delen onderverdeelde, administratieve centrum van de stad. Op de foto is dit het rood-witte gebouw. Ik ben blij dat ik dit mooie gebouw nog even gezien heb, als positieve tegenhanger van het intussen helaas wat aftandse gebouw van de filologische faculteit. De omstandigheden, ruimte en voorzieningen zijn daar echt heel beperkt. Opvallend en bewonderenswaardig vind ik daarom dat de docenten er toch heel goed in slagen het niveau van de studenten zo hoog te houden. Ondanks de beperkte (financiële) middelen is de SPbgu (Sint Petersburgse staatsuniversiteit) nog steeds heel toonaangevend.  Op de foto zie je onder andere Irina en mij met de pentekening die ik als afscheidscadeau  kreeg.

Katja, Dasja, Sasja, Polja en Nastja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tenslotte had ik zaterdag ook met de (derdejaars) studenten nog een leuke afsluiting van het semester. We zijn gaan bowlen! Oorspronkelijk stond skeeleren in één van de mooie parken hier op het programma, maar in Petersburg kan het weer helaas net zo wisselvallig zijn als in Nederland. Zaterdag regende het namelijk de hele dag, vandaar dit alternatief. Het was echt heel gezellig! Ik heb zowel tijdens als buiten de les heel veel plezier gehad met deze groep.

Vrijdag hadden we overigens ook al een afsluiting en wel van het NIP. Al gebeurt daar nu nog heel veel in de organisatie van zomercursussen,  het lesseizoen is daar intussen afgerond. Vandaar een gezellige borrel met mooie woorden!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tenslotte nog een paar foto’s van mijn laatste onderkomen in Petersburg. Het huis van Aai en Gerhard, twee docenten van het NIP die nu in Nederland zijn. Het huis ligt aan een straat achter de mooie Soevorovprospekt en vlakbij het  NIP. De straat zelf ziet er niet zo gezellig uit, maar de omgeving is heel mooi. Precies tegenover het huis is een enorme bouwplaats voor de nieuwe kantoren van het stadsbestuur. Dit was nog een prestigeproject van de vorige gubernator (soort burgemeester), maar de huidige heeft het project wat ingeperkt. Gelukkig maar, want zelfs in deze omvang is het enorm! Veel last heb ik trouwens niet van de bouwwerkzaamheden, door de gelukkig goede isolatie van Russische huizen. Het is juist wel leuk om die bedrijvigheid wat te zien vanuit het keukenraam! Het is een prettig huis en ook een stuk groter dan mijn vorige appartementen. Zo groot dat ik het zelfs kan delen met Esther, de stagiaire van het NIP, wat weer in de kosten scheelt.

Soevorovprospekt met de Smolny-kathedraal

Uitzicht

Het huis aan de buitenkant. Het apartemetn is aan de voorkant bij het tweede balkon van onderen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niet ver van het huis bevindt zich de pompeuze Smolny-kathedraal die in 1748 door de toenmalige tsarina Elizabeth werd gesticht. Naast de kathedraal staat het Smolny-instituut. Dit instituut is ooit als meisjesschool opgericht, maar staat nu vooral bekend als de plaats waar Lenin zijn bolsjewistische staatsgreep pleegde op 25 oktober 1917. Dit gebeurde op het moment dat daar het Groot-Russische Sovjetcongres bijeen kwam die de staatsgreep steunden. Tot 1918 werd dit de regeringszetel van de bolsjewieken, daarna verhuisde het naar Moskou. Intussen is dit het kantoor van de gubernator van de stad.  Een interessante omgeving dus nog deze laatste weken!

Smolny-kathedraal

Smolny-instituut met het beeld va Lenin ervoor

 

 

 

 

 

 

 

 

Nog een laatste toevoeging voor diegenen onder jullie die geinteresseerd zijn in het werk van de schrijver Gogol. Er is een nieuwe vertaling uitgekomen van het eerste deel van zijn Verzamelde Werken dat prachtig vertaald is door niemand minder dan Aai Prins, mijn collega van het NIP. Zie de recensie uit het NRC voor de lovende kritiek:

Over berdieninrusland

Omdat ik voor een semester in St. Petersburg woon en werk, heb ik een blog aangemaakt. Ik schrijf hier over mijn dagelijkse leven, bijzonderheden en plaats foto's.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Examens en (laatste) verhuizing

  1. Rachel zegt:

    Gezellig dat je nu samenwoont! Je bent de afgelopen maanden wel van hot naar her gevlogen zeg. Gelukkig kun je over een paar weken je eigen huisje weer in. 🙂

  2. Yta zegt:

    Hoi!!!

    Leuke dingen heb je weer gedaan. Je kan er inmiddels bijna een boek van maken! Leuk naslagwerk zo. Inderdaad gezellig dat je nu nog even een woning deelt (naast de financiele voordelen)!
    Over het bowlen; ik heb donderdag ook gebowlt/d (hoe schrijf je dat?) met VMBO 4 als afsluiting. Ik gooide (per ongeluk en puur toeval) 3 strikes achter elkaar :-). Hoeveel jij ;-)?!
    Geniet van je laaste weken, het schiet alweer op!

    Liefs

  3. Dick zegt:

    Ik dacht even dat je een grapje maakte met die gubernator. Leek mij teveel op op governator. Maar volgens Duitse wikipedia bestaat het woord echt! 🙂
    Je nieuwe tijdelijke plekje roept herinneringen op aan de 50/60-tiger jaren. Mooie oude 2-takt wartburg of borgward in de straat ipv passat en bmw en het plaatje is compleet.
    Lenin wijst naar rechts, zit daar ook nog symboliek in? Mooi stukje weer Berdien.

Geef een reactie

